מעוניין בסיוע בניהול עמותה?

    מאשר קבלת עדכונים במייל

    מהו גובה השכר המותר על פי חוק או מהי התקרה הקבועה בחוק?

    כמה זה הרבה? או כמה זה קצת?

    כשמדובר בכספה של העמותה יש לנהוג במשנה זהירות ואחריות רבה כלפי החוקים השונים ורגולציות אחרות. כמובן הוגנות ואמינות הן תכונות הכרחיות לביצוע פעולות פיננסיות כלשהן בעמותה (ובחיים עצמם) ולכן התשובה לשאלה מהו גובה השכר המותר על פי חוק? או מהי התקרה הקבועה בחוק? היא שאין היום תקרה קבועה בחוק.

     מה זאת אומרת? נעשה קצת סדר

    בעבר היה נהוג להשוות את תנאי השכר של המנכל או בכיר בעמותה לתנאי השכר הקבועים ביחס למנכלים ובכירים בחברות ממשלתיות בזמן קביעת השכר. היום הרשם כבר דורש יותר פרטים ומקפיד על כללים ופרמטרים שונים שחשוב לקחת לתשומת לבכם בעת קביעת השכר.

    לצד זה החשב הכללי ורשות המיסים הגדירו הגבלות על תקרת סעיף ההוצאות והנהלה כלליות בכל הקשור לעמותות נתמכות (ביחס לעמותות המחזיקות אישור לפי סעיף 46) כך שניתן לראות שיש המון השפעות ישירות על קביעת השכר.

    שימו לב! חשוב מאוד להגיע מוכנים לרגעים הללו, חשוב מאוד להכיר את כל הסעיפים וההגבלות שנקבעו על ידי המוסמכים לכך. אי עמידה בתנאי כזה או אחר ו/או הפרה של אחד הכללים הברורים שהציבו הרגולטורים השונים חושף את העמותה ואתכם לעונשים כבדים וסנקציות אפילו במישור הפיננסי, שלילת תקציבים ממשלתיים ו/או דרישה להשבתת התקציבים הממשלתיים אשר ניתנו בעבר או התכנו להתקבל בעתיד. בנוסף, העמותה חשופה לכך שמס ההכנסה יבטל את הארכת אישור סעיף 46 ואף ינקטו הליכי משפטיים לאלה שלא פעלו לפי הכללים באופן מוחלט.

    ניהול תקין ונכון של עמותה מכריחה אותנו לעמוד בסטנדרטים גבוהים, לקבל אישורים שונים, לספק מסמכים, לעמוד בסעיפים, הגבלות ועוד המון דברים שדורשים 100% תשומת לב ואחריות. בסופו של דבר, יש עמותה לנהל.

    אנו ננסה לעמוד על קצה המזלג את עיקרי הגבלות הרגולטורים השונים להם יש השפעה על גובה שכר מנכ לים ובכירים. במידה ויהיו שאלות, אפשר לגלגל למטה ולהשאיר פרטים, אחד מצוות המרכז לניהול עמותות כבר יענה לכם על כל שאלה. 

    בינתיים נמשיך, כי יש כמה הנחיות ברורות שחשוב מאוד לדעת כבר מההתחלה:  

    • העמותה אינה רשאית לשלם לעובד (בכיר או זוטר) שכר העולה על הסביר, בהתחשב לכישוריו כפי שמקובל בשוק העבודה עבור תפקידים דומים או בעלי אופי זהה. בשפה פשוטה, יש לבדוק והצמד לפי מחיר השכר המקובל בשוק העבודה לאותו תפקיד.
    • נסו להיות ספציפיים במטרות התפקיד ולכן הגדירו אותן מראש זה עוזר לחשב באופן קרוב מאוד את השכר בצורה נכונה כך לא תטעו בקביעת שכר בלתי סביר מצד הרשם שיכול לראות זאת בשימוש כספי העמותה שלא למטרותיה.
    • יתרה מכך, במידה ואכן יהיה מדובר בקביעת שכר שלא בגדר הסביר וכמקובל בשוק ייחשב כחלוקת רווחים אסורה אשר יכול גוררת הליכים משפטיים נגד העמותה ונגד חבר הוועד בפרט.
    • דבר נוסף שחשוב לדעת על גובה השכר המותר על פי חוק בעמותה הוא ככל שהיקף המחזור השנתי של העמותה גדל, ניכר שהאחריות גדלה אז מטבע הדברים יהיה ראוי שגם שכרם של מנהלי העמותה יהיו "צמודים למדד" וגם כן יקבעו בהתאם. התאמת שכר לא נכונה יכולה להביא לבזבוז משאבים, חשיפה לסנקציות ותביעות מצד כל הגורמים המעורבים לכך ולעיתים נדירות לקריסה כלכלית של ממש עקב חישובים לא נכונים שייצרו טעות נגררת, כשמדובר בעמותה גדולה יהיה מדובר בהמון כסף לכן חשוב לאמוד במדויק את הצלחות העמותה ולדעת לפעול בהתאם.
    • הנחיה נוספת וחשובה של רשם העמותות בנוגע לשכר מנכלים ובכירים בעמותה היא שיש להקפיד שהוצאות הנהלה וכלליות לא יעלו על אחוז סביר. אפילו גם אם איננה נשענת על תרומות או מתוקצבת באמצעות הממשלה.

     פשוט ובלי חישובים מיותרים הדבר אומר שהיחס בין גובה הוצאות הנהלה וכלליות למחזור ההכנסות השנתי לא יהיה גבוה או לא מאוזן כך שייבחן באופן מחמיר מצד החשב הכללי. רשם העמותות יכול גם הוא כגוף מוסמך להתערב בענייניי השכר אשר נראים לו קיצוניים ויש חשש להוצאת כספים בלתי סבירה.  

     חישוב שכר וקביעות תקרות שכר חלות גם על עמותות המחזיקות באישור של סעיף 46 לפקודת מס הכנסה. גם הן חייבות לעמוד בסטנדרטים והכללים הזהים לאלה שנקבעו על ידי החשב הכללי.

    •  איכות הניהול – גידול בפעילות העמותה, יעילות ועדת הביקורת היעדר חובות ו/או גירעון תפעולי ו/או גירעון מצטבר וכיוצ”ב – עשויות להוות שיקול בקביעת שכר. דוגמא לכך שאם העמותה צפויה לפעילות מצומצמת בזמן הקרוב חשוב שכך יהיה שכר הבכירים. אמרנו מוקדם כאשר הדבר הוא הפוך והעמותה גדלה כל גדלה האחריות ומטבע הדברים שהשכר יעלה בהתאם. .
    • כמו בשוק העבודה גם כאן לא כולם מקבלים את אותו השכר ואפשר לשלם סכומי שכר שונים על פי קריטריוני כישורי בעל התפקיד, ניסיונו המקצועי והשכלתו. ככל שהניסיון והכישורים שונים זה בסיס הגון לתשלום כלפי אותו בעל התפקיד

    כפי שנכתב מוקדם יותר – בטרם קביעת שכר למנכל בכיר בעמותה, רצוי שהעמותה תבחן כל השיקולים הנדרשים מבעוד מועד ובמידת הצורך להיוועץ איתנו בכל הנוגע לנושא זה..

    האמור לעיל אינו מהווה ייעוץ משפטי ו/או תחליף לקבלת ייעוץ משפטי מעורך דין ו/או חוות דעת משפטית ו/או המלצה. המידע לעיל הינו מידע חלקי וכללי בלבד, ומסתמך על המידע עושה זאת באחריותו ועל דעת עצמו בלבד.

     

     

     

     

    מהו גובה השכר המותר

    מעוניין בסיוע בניהול עמותה?

      מאשר קבלת עדכונים במייל

      להעניק שירות איכותי

      ישנה ביורוקרטיה רבה המשפיעה על ניהולה התקין של עמותה. כדי שתוכלו לראות את האור ולצאת מסבך הביורוקרטיה, כל שעליכם לעשות הוא לפנות אל המרכז לניהול עמותות. צוות עובדי המרכז יסייעו בכל בעיה ויענו על כל שאלה – בזמינות גבוהה ובמקצועיות רבה.

      לחתור לעתיד טוב יותר

      רבים מאתנו מחזיקים בתשוקה אמתית לעזור לקבוצות חלשות בחברה. עם זאת, הקמתה של עמותה חדשה הינה בבחינת צעד ראשון ומשמעותי לעבר עתיד ורוד יותר. אם אתם זקוקים לסיוע בכל הנוגע לתהליך ההקמה, כמו גם שירותי הנהלת חשבונות – אתם מוזמנים לפנות אל המרכז לניהול עמותות.

      לבצע את המשימה כהלכה

      תהליך הקמתה של עמותה חדשה דורש ידע ובקיאות בהיבטים שונים וחשובים ביותר. כדי שתהליך זה יתבצע בהתאם לדרישות השונות, רצוי ליצור קשר עם המרכז לניהול עמותות. צוות עובדי המרכז ילוו אתכם שלב אחר שלב באופן המקיף והאיכותי ביותר.

      צריכים ייעוץ לפתיחת העמותה?

      פנה עכשיו ונשמח לעמוד לשירותך

        מאשר קבלת עדכונים במייל

        חברה לקידום אתרים בגוגל חברה לקידום אתרים בגוגל