מעוניין בסיוע בניהול עמותה?

    מאשר קבלת עדכונים במייל

    דוח מילולי

    משמעות הדוח ויעדיו העיקריים

    דוח מילולי הוא היכולת של עמותה לשקף את פעילות ארגונה. המשמעות של כך היא האפשור לגלות ולחשוף מטרות, יעדים וכיצד הם מתאימים למטרות העמותה כפי שמופיעים בתקנון המאושר שלה. נוסף על כך, כיצד העמותה פעלה בשנה זו ואחרת להשלמת יעדים ומטרות אלו. אלו ועוד, גם באשר לניהול תקין של העמותה, מבחינת ליקויים אפשריים כמו גם ניגוד אינטרסים אם יש בין בעלי התפקידים למטרות העמותה, וכו'.

    כך שאנחנו יכולים לראות שדוח מילולי, עבור עמותות, אמנם יכול להציב מידה מסוימת של לחץ על בכירים בארגון העמותה, שכן זהו כביכול הזמן לדין וחשבון. יחד עם זאת, התנועה עצמה היא תנועה לעבר שקיפות, שקיפות מלאה ככל האפשר. היכולת של עמותה לדעת את כל הפרטים על התנהלותה, כמו גם לבחון את התנהלותה בתוך פעילותיה – היא היכולת לגדול ולהשתפר. עקב כך שמדובר בדוח ציבורי, המופיע באתר רשם התאגידים – הדוח מאפשר גישה לקהל הרחב כמו גם לבעלי עניין בעמותה, כך שהעמותה יכולה להיתרם מן השגשוג ושיפור הפעילויות.

    חובת הגשת הדוח המילולי וסנקציות אי-עמידה

    דוח מילולי מקביל לדוח דירקטוריון או/ו סקירת מנהלים בחברות ציבוריות. למעשה, הוא מתבקש על פי חוק. עמותה שלא תגיש דוח מילולי, תזכה לסנקציות, כי זו למעשה עבירה על החוק, כפי שהנ"ל מגדיר את עצמו בעת זאת. הסנקציה המדוברת, היא שלילת זכאות לאישורים מסוימים – כמו אישור ניהול תקין.

    אישור ניהול תקין הוא זה שמאפשר ומעניק לעמותות את היכולת לקבל תרומות, כך שהן מתבקשות להצטייד בו כדי להמשיך ולפעול באופן חוקי.

    סנקציה מלאה יכולה להיות גם פירוק העמותה, על ידי בית המשפט – במידה ורשם התאגידים מגיש בקשה לבית המשפט, עבור זה. זה כאמור, גם יכול להשפיע על המשך פעילותה החוקי של עמותה בישראל.

    האחריות למילוי, יצירה ועריכת הדוח היא על ידי וועדת הביקורת של העמותה. בעבר תפקידם העיקרי היה רק להתייחס לדוחות הכספיים המבוקרים, כיום תפקידם גבר שכן הם קיבלו אחריות נוספת עם התיקון החדש שיצא עם הבקשה החוקית למילוי דוח מילולי מצד עמותות בישראל.

    מתפקידי הוועדה המבקרת בנידון הם:

    • בדיקת תקינות העמותה ומוסדותיה
    • לבדוק את התאמת פעולות העמותה למטרות
    • השגת יעדי העמותה ביעילות וחסכון
    • מעקב אחר ביצוע החלטות האסיפה הכללית והוועד
    • הצעות דרכים לתיקון ליקויים בניהול העמותה ובדיקתם
    • כל נושא אחר הקשור לפעילות העמותה

    כיום, יש דוח מאוחד, המוגש בכל שנה. חלק מן הדוח הזה, מכיל את הדוח המילולי. ישנם דוחות נוספים המוכלים בדוח המאוחד מעבר לדוח המילולי.

    בהתאם להנחיות הרשם בעלי התפקידי הרשאים לדווח בעמותה הינם:

    • חברי הועד
    • רואה חשבון העמותה (המעודכן במערכת רשם העמותות)
    • עורך דין העמותה (המעודכן במערכת רשם העמותות)

    על הדוח המילולי להיות חתום על ידי 2 חברי ועד מנהל בציון שמותיהם.

    נושאים ופרטים הנדרשים בדוח המילולי

    הדוח המילולי החדש כולל את השינויים החדשים הללו:

    • יעדים שנתיים של העמותה
    • פעולות להגשמת יעדי העמותה
    • שירותים שנתנה העמותה (בתמורה ושלא בתמורה)
    • קהל היעד של העמותה
    • כיוצא בזה עבור הסעיפים הקודמים.

    וגם:

    • העסקת קרובי משפחה של נושאי משרה בעמותה
    • שכרם של קרובי משפחה המועסקים בעמותה, המקורבים לנושאי משרה בעמותה
    • נושאי משרה או עובדי עמותה שגורם חיצוני משלם את שכרם, בעבור תפקידם בעמותה
    • מלגות שחולקו לעובדים, נושאי משרה או לקרוביהם
    • אופן גיוס התרומות
    • גמול והחזר הוצאות ששולמו לחברי ועד/ועדת ביקורת/הגוף המבקר
    • הרכב זכויות החתימה (ולא רק שמות מורשי החתימה)
    • מספר חברי העמותה

    כן, יש הרבה על מה לספר כשזה מגיע לדוח המילולי. יש למילוי הדוח משמעויות. גם מבחינה חוקית, אך גם מבחינה התפתחותית עבור עמותה שתיקח על עצמה להתייחס אליו בכבוד ובהערכה, לטובת גידלה ומילוי מטרותיה ביתר כנות והגשמה.

    מעוניין בסיוע בניהול עמותה?

      מאשר קבלת עדכונים במייל

      להעניק שירות איכותי

      ישנה ביורוקרטיה רבה המשפיעה על ניהולה התקין של עמותה. כדי שתוכלו לראות את האור ולצאת מסבך הביורוקרטיה, כל שעליכם לעשות הוא לפנות אל המרכז לניהול עמותות. צוות עובדי המרכז יסייעו בכל בעיה ויענו על כל שאלה – בזמינות גבוהה ובמקצועיות רבה.

      לחתור לעתיד טוב יותר

      רבים מאתנו מחזיקים בתשוקה אמתית לעזור לקבוצות חלשות בחברה. עם זאת, הקמתה של עמותה חדשה הינה בבחינת צעד ראשון ומשמעותי לעבר עתיד ורוד יותר. אם אתם זקוקים לסיוע בכל הנוגע לתהליך ההקמה, כמו גם שירותי הנהלת חשבונות – אתם מוזמנים לפנות אל המרכז לניהול עמותות.

      לבצע את המשימה כהלכה

      תהליך הקמתה של עמותה חדשה דורש ידע ובקיאות בהיבטים שונים וחשובים ביותר. כדי שתהליך זה יתבצע בהתאם לדרישות השונות, רצוי ליצור קשר עם המרכז לניהול עמותות. צוות עובדי המרכז ילוו אתכם שלב אחר שלב באופן המקיף והאיכותי ביותר.

      צריכים ייעוץ לפתיחת העמותה?

      פנה עכשיו ונשמח לעמוד לשירותך

        מאשר קבלת עדכונים במייל

        חברה לקידום אתרים בגוגל חברה לקידום אתרים בגוגל