במאמרים הבאים נעבור על נושאים בהם בביקורת העומק תיבחן העמותה.
ראשית המוקדים הנבדקים יהיו:
א. ניהול משק הכספים בעמותה ב. הוצאות השכר בעמותה
ג. מוסדות העמותה ומטרותיה
על מנת לבדוק את מוקדי הביקורת המבקר יבקש :
א. מסמכים סטטוריים כגון : פרוטוקלים, דוחות מילוליים, ת"ז של חברי העמותה, תקנון העמותה.
ב. נתונים השייכים לניהול השוטף כגון : תלושי שכר , שמות עובדים, מערכת שעות.
ג. מסמכים חשבונאיים : דוחות תמחיר, מסמכים מהבנק
ד. תצהירים: בעניין מקבלי שכר, העדר תביעות, תרומות,
הפרטים הנבדקים בניהול משק הכספים בעמותה יהיו :
- בדיקת קיומו של תקציב מסודר לתכנון ההוצאות וההכנסות של העמותה?
- האם התקציב אושר על ידי המוסד האחראי בעמותה?
- האם התקציב עולה בקנה אחד עם מטרות העמותה?
- האם יש הפרדה ברורה בתקציב בין ההכנסות וההוצאות השונות?
- סבירות שיטות העמסה של תקורות והוצאות הנהלה וכלליות בהוצאות השונות
- האם יש מעקב אחר ביצוע התקציב?
- האם יש קרבת משפחה בין האחראיים על הכספים בעמותה לבין בעל תפקיד בכיר אחר בעמותה?
- האם רו"ח העמותה לוקח חלק בהנהלת חשבונות העמותה?
- באילו תוכנות מתבצעת הנהלת החשבונות של העמותה, ומי המבצע?
- האם יש נהלים כתובים לגבי שיטות העבודה העיקריות בניהול משק הכספים?
- האם העמותה מקיימת ניהול פנקסים כחוק?
- האם נערכים דוחות כספיים כחוק?
- מה מקור ההכנסות בעמותה?
- מה סעיפי ההוצאות בעמותה? והאם יש ניצול יעיל של משאבי העמותה?
- האם יש מדיניות כתובה לגבי גביית הכספים בעמותה?
- האם יש הפרדה בין הגורמים האחראים לגביית הכספים לבין הגורמים המאשרים ביטולי הכנסות?
- האם יש רציפות בקבלות?
- האם יש אבטחה על כספי העמותה?
- האם יש אבטחת מידע על הנהלת החשבונות?
- האם יש סבירות בפעולות הבנק?
- האם יש סבירות בהיקף הפקדות בבנק?
- שמות מורשי החתימה
- האם אופן מינוי מורשי חתימה בהתאם לתקנון ?
בהמשך המאמרים נעבור על כל אחד מהפרטים הנבדקים ונסביר כיצד העמותה אמורה לפעול באופן תקין כך שתצלח את הביקורת בשלום